Literackie EURO 2012 ponad granicą

W coraz smutniejszym ostatnio obrazie EURO 2012 otrzymaliśmy perełkę, o której chciałbym krótko napisać. Ta perełka to książka, zbiór tekstów autorów polskich i ukraińskich. Tematami wspólnymi są piłka i miasta-gospodarze EURO. Jurij Andruchowycz, Marek Bieńczyk, Natasza Goerke, Paweł Huelle, Piotr Siemion, Natalka Śniadanko, Ołeksandr Uszkałow, Serhij Żadan snują swoje opowieści, bardzo różne w formie i treści. Fantastyczna opowieść o dawnym i dzisiejszym Wrocławiu (Siemion), o pewnym boisku w Warszawie i ludziach, których połączyło (Bieńczyk) to dal mnie majstersztyk. Ludzka twarz miasta i piłki, indywidualne losy wprzęgnięte w historię, „genius loci” miejsc – to dla mnie majstersztyk. Bardzo ciekawe opisy egzotycznych dla mnie miast ukraińskich: Lwowa, Kijowa a zwłaszcza Charkowa i Doniecka. Emocje ludzkie podobne ale jakże różne warunki w jakich rozwija się sport i żyją ludzie. Czasy zależności od Wielkiego Brata i niepodległość, rywalizacja między Kijowem a resztą, wszechobecna polityka z korupcją w tle. Kiedyś, jadąc do Sankt Petersburga kupiłem sobie zbiór opowiadań i wierszy o tym mieście. W ciągu krótkiego, parodniowego pobytu chciałem poznać jego duszę. Nie udało się. Zastanawiam się na ile będą mogli tego dokonać kibice, którzy do tych wszystkich miast przyjadą. Czy w ogóle będą chcieli? Poznać miasta i ich historie, mieszkańców… ciekawe także dla nas, bliskich sąsiadów. Pewnie nie starczy czasu, będą inne sprawy. Wtedy pozostanie książka, którą przeczytałem (i obejrzałem, bo znakomite są zdjęcia Kiriłła Gołowczenki) z dużą przyjemnością. Szkoda tylko, że Gdańsk jakiś taki blady.

Dryblując przez granicę. Polsko-ukraińskie Euro 2012, pod red. Moniki Sznajderman i Serhija Żadana, Wydawnictwo „Czarne”, Wołowiec 2012.

Skomentuj

