RWD 13 SP-WDL

To było jedno z najdziwniejszych przedsięwzięć w moim życiu. Transport i montaż samolotu na dziedzińcu Ratusza Głównego Miasta Gdańska. Było tam wszystko: zmienna pogoda, ludzka życzliwość i nieżyczliwość (pozdrowienia dla Pana taksówkarza dla którego problemem było cofnąć samochód o 3 metry), nerwy  ale … pasja zwyciężyła. Dziś o godz. 12.00 uroczyście zaprezentowaliśmy replikę słynnego samolotu „Wedla”. Oto ona:

Samolot ma oczywiście swoją historię:

Samolot typu RWD-13 został skonstruowany pod koniec 1934 r. w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych na Okęciu w Warszawie. Choć był rozwinięciem linii samolotów turystyczno- sportowych, przeznaczono mu rolę użytkową. Mimo to, zachował zalety samolotu sportowego: krótki start i lądowanie, dość dużą prędkość jak na taką moc silnika oraz łatwość pilotażu i stateczność.

W kwietniu 1937 r. właściciele fabryki E. Wedel podjęli decyzję o kupnie tego typu maszyny. Pomalowano ją na kolor niebieski i otrzymała znaki rejestracyjne SP-WDL. Wedlowski samolot RWD 13 SP-WDL służył do transportu czekolady na polskie transatlantyki, do sklepów Wedla w Paryżu i Kopenhadze oraz do celów reklamowych. Tak było do wybuchu II wojny światowej. We wrześniu 1939 r. wziął udział w wojnie obronnej. Został ewakuowany do Rumunii, gdzie przepadł, jak większość przedwojennych samolotów, bez wieści.

W latach trzydziestych Aeroklub Gdański dysponował dwoma maszynami typu RWD 13 (SP-ATB i SP-BML). Były one we wrześniu 1939 r. w dyspozycji płka Stanisława Dąbka – dowódcy Lądowej Obrony Wybrzeża. W obliczu ogromnej przewagi nazistowskiego wroga już samo latanie tymi maszynami było bohaterstwem.

Współcześnie wobec tendencji tworzenia replik sławnych, historycznych samolotów postanowiono wykonać także kopię RWD 13, którą w większej części, tak jak przed laty, sfinansowała firma E. Wedel. Prezentowany na dziedzińcu Ratusza Głównego Miasta samolot został zbudowany przez Andrzeja Doroszewicza i Stanisława Michalczuka. Jest latającą repliką w skali 88%. Samolot został pomalowany identycznie jak przedwojenny RWD 13. Nosi też te same historyczne znaki SP-WDL. Obecnie prowadzone są ostatnie prace wyposażeniowe
i dokumentacyjne, aby samolot mógł wznieść się w powietrze i prezentować cząstkę polskiej historii na pokazach lotniczych w Polsce i Europie.

To fragment oficjalnej ulotki towarzyszącej prezentacji. A po co w ogóle to wszystko? To jedno z wydarzeń towarzyszących wystawie „Citius-Altius-Fortius. Lokalny wymiar wielkiej idei sportu”. Obok samolotu obejrzeć można model innej słynnej konstrukcji – RWD-5 oraz zbiór pamiątek wiązanych z historią Aeroklubu Gdańskiego.

Reklamy

Jedna odpowiedź to “RWD 13 SP-WDL”

  1. I am only writing to let you understand what a really good discovery my girl encountered browsing your site. She noticed several things, which include what it is like to have an awesome helping mindset to make the rest just know just exactly specific specialized subject areas. You truly surpassed people’s desires. Thank you for rendering these priceless, dependable, revealing and easy guidance on that topic to Janet.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: